Entre les propostes presentades figuren la promoció de noves formes més inclusives d'accés als aliments, com targetes moneder, vals de compra d'establiments o ajuts econòmics.

 









 

 

Diverses entitats reclamen canvis en el model de distribució social d'aliments, que consideren "poc inclusiu i eficaç"
Banc dels Aliments, Càritas Diocesana de Barcelona i Creu Roja proposen utilitzar targetes moneder o vals de compra

Les organitzacions Banc dels Aliments, Càritas Diocesana de Barcelona i la Creu Roja han presentat aquest dimecres el treball 'Bases per a transformar el model de distribució i accés social als aliments', una iniciativa que té com objectiu promoure el dret universal a una alimentació adequada i la lluita contra el malbaratament alimentari.

Segons aquestes tres entitats, el model actual de distribució i accés social als aliments s'ha demostrat "poc eficaç per combatre la pobresa" ja que no és inclusiu, tendeix a cronificar la dependència de les persones usuàries i no promou el seu empoderament.

És per això que el treball elaborat per les tres entitats proposa una sèrie de mesures adreçades a establir les bases que permetin transformar l'actual model de distribució d'aliments i desenvolupar-ne un de més "inclusiu i eficaç" per combatre la pobresa i lluitar contra el malbaratament alimentari.

Entre les propostes presentades figuren la promoció de noves formes més inclusives d'accés als aliments, com targetes moneder, vals de compra d'establiments o ajuts econòmics. També projectes de transformació i venda d'aliments recuperats del malbaratament a través d'entitats i empreses d'inserció social, que creen llocs de treball per a persones en risc d'exclusió social.

Així mateix, aquestes entitats creuen que s'ha de reformar el sistema d'acreditació de les persones vulnerables d'accés als aliments per garantir que tothom se'n beneficiï, i també aposten per la reforma del FEAD (Fons Europeu d'Ajuda a les persones més desfavorides). A més, apunten que cal evolucionar de les donacions d'aliments en espècies a l'increment dels recursos destinats a millorar l'eficiència de la cadena alimentària i la recuperació i l'aprofitament dels aliments, "a banda de promoure un adequat desenvolupament de la llei contra el malbaratament", afegeixen.

Segons els impulsors de les propostes, aquests canvis permetrien augmentar el consum de productes frescos i fer assequible el menjar saludable, com la fruita i la verdura, entre les persones vulnerables, per millorar així la seva salut.

Mirada conjunta

Segons han apuntat les organitzacions, el treball parteix d'un recull de diferents converses mantingudes amb les entitats promotores i amb persones del sector alimentari i de l'àmbit social on s'han constatat una gran diversitat d'iniciatives i opinions, així com també la quantitat d'alternatives que pretenen contribuir a pal·liar les deficiències alimentàries existents.

La investigació també conclou que la suma de totes aquestes alternatives que es donen actualment són encara molt lluny de l'objectiu d'assegurar el Dret a l'Alimentació, i en aquest sentit apunten que cal una transformació del model actual "gradual i progressiva", que requereix un horitzó temporal a llarg termini.

Segons destaquen, el document presentat aquest dimarts és el primer pas per avançar en el disseny d'una estratègia conjunta i promoure la implicació de tots els actors que intervenen en el canvi, com entitats, administracions i empreses.

Notícies relacionades
10.000 llocs de feina de persones amb discapacitat intel·lectual, en risc per a la retallada del Govern de 5 milions d’euros als CETIS
Dincat denuncia el “maltractament institucional inadmissible” de la Generalitat, qui també deu 153 milions d’euros a l’entitat de les subvencions del 2025, mentre que el Govern ho nega
Només 90 persones amb discapacitat reben assistència personal a Catalunya, suport clau per a una vida independent
Un informe de l’Espai Unitari alerta que Catalunya incompleix la Convenció de l’ONU i manté un sistema que limita l’autonomia
Els educadors socials reclamen al Govern ser “part estructural” als centres escolars 
Denuncien la reducció de “manera alarmant” de professionals que comporta el nou programa temporal dissenyat per l’executiu
La realitat de les dones amb discapacitat està “invisibilitzada” en les polítiques contra les violències masclistes
Activistes, professionals i investigadores assenyalen en una trobada d’ECOM que les seves experiències queden “fora del relat dominant”
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71