Save The Children
Concretament, l’associació assegura que la prevenció —un dels eixos centrals de la reforma presentada el maig de 2025— continua presentant “greus deficiències”, especialment per la manca de personal al Servei Infància Respon (116 111), i denuncia que els EAIA continuen treballant sense recursos suficients

 









 

 

Denuncien que la refundació de la DGAIA no ha resolt les deficiències estructurals un any després
El professionals de protecció a la infància alerten que la prevenció continua amb greus deficiències

Un any després de la refundació de la DGAIA anunciada pel Govern fa un any —l’actual DGPPIA— no s’han resolt les principals deficiències estructurals del sistema de protecció a la infància i l’adolescència. Així ho ha denunciat, aquest dimarts, l’Associació de Professionals del Sector per a la Millora del Sistema de Protecció a la Infància i Adolescència (AMPICAT).

Concretament, l’associació assegura que la prevenció —un dels eixos centrals de la reforma presentada el maig de 2025— continua presentant “greus deficiències”, especialment per la manca de personal al Servei Infància Respon (116 111), i denuncia que els EAIA continuen treballant sense recursos suficients.

Els professionals de protecció a la infància consideren que la manca de dotació pressupostària ja feia preveure les dificultats per implementar els canvis anunciats. La reforma de la DGAIA es va presentar el 26 de maig de 2025 en un context de forta pressió mediàtica i social, marcat tant per presumptes irregularitats econòmiques investigades com per un cas greu relacionat amb una jove tutelada víctima d’una xarxa de pederàstia.

L’associació posa especial èmfasi en la situació del Servei Infància Respon, el telèfon públic d’atenció a infants i adolescents en situació de risc. Tot i que el DOGC va publicar el novembre de 2024 una ampliació pressupostària i de plantilla, AMPICAT denuncia que aquest reforç “no s’ha materialitzat” i alerta que es continuen perdent trucades, missatges i xats per saturació del servei.

Segons la informació recollida per l’entitat, en alguns torns el servei queda cobert per una sola professional per a tot Catalunya, mentre les treballadores afronten una elevada pressió psicològica i allargaments de jornada.

Pel que fa a la reforma anunciada pel Departament de Drets Socials i Inclusió, l’entitat critica també la manca de transparència sobre els grups d’experts que havien de reformular el sistema en un termini de tres mesos. “Un any després no s’ha fet pública cap informació sobre la seva composició, reunions o conclusions”, assegura el president d’AMPICAT, Antonio Gutiérrez.

En l’últim any s’ha creat un nou CREI

En l’àmbit residencial, l’associació considera insuficients els recursos específics destinats a infants i adolescents amb trastorns de conducta. Tot i els anuncis del Govern, AMPICAT assenyala que durant l’últim any només s’ha creat un nou CREI de 12 places. Actualment, Catalunya disposa de 173 places de CREI i 43 places en centres terapèutics per a problemàtiques de salut mental greu.

L’entitat també critica que continuïn vigents el Programa Marc per als Centres Residencials de 2015 i la Cartera de Serveis Socials de 2010, sense una actualització de les ràtios professionals als centres residencials des de fa més de quinze anys.

Respecte als EAIA, els professionals denuncien que els equips continuen treballant amb sobrecàrrega d’expedients, sense cobertura de baixes laborals i amb manca de professionals, malgrat els anuncis del Govern sobre noves incorporacions. “Aquesta situació provoca retards en la gestió dels casos i incrementa la pressió sobre els equips”, denuncia Gutiérrez.

L’entitat conclou que una transformació real del sistema de protecció requereix “planificació, recursos econòmics suficients i una revisió estructural profunda” i adverteix que, sense aquests elements, els canvis poden quedar reduïts “a canvis organitzatius o de denominació sense impacte real”.

Notícies relacionades
CaixaProinfància i l’Hospital Clínic de Barcelona impulsen revisions oftalmològiques per a prop de 150 infants en situació de vulnerabilitat
Les entitats reclamen que es desplegui l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil un any després de la seva aprovació
La PINCat demana donar resposta a l’emergència habitacional de les famílies i millorar la gestió de les prestacions
Barcelona impulsa el primer Pla Antiracista per combatre el racisme estructural
El Govern municipal presenta un full de ruta amb accions en habitatge, educació, salut i convivència
Nou pla pilot per afavorir que joves tutelats tornin amb les seves famílies
El programa es posarà en marxa a tres CRAE, i combinarà estratègies socioeducatives i suport a la parentalitat
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71