ACN
Des de SATSE recorden que el càncer de coll uterí és una patologia “altament prevenible” gràcies al cribratge i a la detecció precoç de lesions prèvies al desenvolupament del càncer

 









 

 

La falta de llevadores i la “sobrecàrrega” assistencial dificulten el cribratge de càncer de coll uterí, segons SATSE
El sindicat reclama un increment urgent i estructural de la plantilla per garantir una prevenció efectiva i equitativa

El sindicat SATSE ha assegurat que la manca de professionals i la “sobrecàrrega” assistencial dificulten el cribratge i el seguiment del càncer de coll uterí.

Coincidint amb la Setmana Europea de Prevenció del Càncer de Coll Uterí, que s’ha celebrat la setmana passada, el sindicat ha reclamat al Departament de Salut un increment urgent i estructural de la plantilla de llevadores al sistema sanitari per garantir una prevenció efectiva, equitativa i de qualitat d’aquesta malaltia.

SATSE ha reivindicat que, en aquest àmbit, el paper de les llevadores és clau, ja que porten a terme una “funció essencial” en la prevenció, el seguiment i l’educació sanitària, informant les dones sobre la importància del cribratge, promovent la vacunació contra el virus del papil·loma humà i fent proves preventives.

Segons SATSE, la realitat actual és que la manca de llevadores i la “sobrecàrrega” als CAP i serveis de salut sexual i reproductiva (ASSIR) “limiten greument la capacitat del sistema per desplegar programes de prevenció realment eficaços”. Això repercuteix, segons el sindicat, directament en l’accés al cribratge, el seguiment i la qualitat de l’atenció que reben les dones.

La prevenció és “clau”

Des de SATSE recorden que el càncer de coll uterí és una patologia “altament prevenible” gràcies al cribratge i a la detecció precoç de lesions prèvies al desenvolupament del càncer.

Proves com la citologia o el test del virus del papil·loma humà permeten identificar aquestes lesions en fases inicials, reduint de manera significativa la incidència i la mortalitat associades a aquesta malaltia. Però per fer una prevenció “efectiva i a gran escala”, detallen des del sindicat, només es podrà fer si es disposa dels “recursos humans suficients i estables”. “No podem parlar de detecció precoç ni de promoció de la salut sense garantir que les llevadores disposin del temps i dels recursos necessaris per fer la seva feina amb qualitat”, assenyala el sindicat.

Notícies relacionades
“Cal passar a l’acció”: les entitats socials reclamen una resposta “urgent i contundent” davant l’augment del sensellarisme
Apunten que malgrat que existeix un model consensuat per abordar el fenomen, aquest és “insuficient” i reclamen 100 milions d’euros per aquest 2026
El tercer sector impulsa un sistema de dades socials obertes i accessibles
L’objectiu és ser més eficients i millorar l’atenció a les més de dos milions de persones que acompanyen
Quatre de cada deu persones a Barcelona viuen a la corda fluixa: l’exclusió social ja abasta el 17% de la població
Més del 15% es queda en situació de pobresa extrema després de pagar la despesa en habitatge, alerta Càritas
La meitat dels joves catalans en situació de pobresa queden exclosos del sistema de beques educatives, segons la Bofill
Des de l’1 de gener, la Generalitat té transferides les competències per gestionar les beques per estudiar a la postobligatòria i decidir els imports i criteris d’accés
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71