“És una responsabilitat pública garantir les oportunitats d’ocupació de les persones amb discapacitat o amb problemes de salut mental, dos col·lectius que tenen una taxa d’atur del 43%, molt per sobre del de la resta de la població, i que tenen el dret, com tothom, a una vida laboral digna”, apunta el director de Dincat, Carles Campuzano.

 









 

 

Tres de cada quatre Centres Especials de Treball van tancar el 2020 amb pèrdues
Dincat i AMFEINA urgeixen l’administració a aprovar un pla de xoc per garantir la viabilitat dels CET

Així ho posa de manifest una enquesta realitzatda per AMMFEINA i Dincat, entitats que treballen per la inclusió laboral de les persones amb transtorn mental i amb discapacitat intel·lectual respectivament. Segons apunten, el 77,6% dels CET han tancat el balanç econòmic del 2020 amb pèrdues i per sota de la previsió que havien fet el gener passat.

Aquestes entitats alerten que el “fort impacte” de la pandèmia ha estat “la gota que ha vessat el got” per un sector que ja afrontava 2020 en una situació de “greu fragilitat econòmica”, degut, segons afirmen, a un llarg període d’infrafinançament al qual s’ha sumat l’increment del 35% de la massa salarial de les plantilles en només tres anys, a conseqüència de les pujades del Salari Mínim Interprofessional (SMI) entre els anys 2017 i 2019.

Del total d’entitats enquestades que reconeix acabar l’any amb pèrdues, el 67,7% fixa la caiguda de la facturació al voltant del 25% i la resta apunta que serà encara superior. “És una responsabilitat pública garantir les oportunitats d’ocupació de les persones amb discapacitat o amb problemes de salut mental, dos col·lectius que tenen una taxa d’atur del 43%, molt per sobre del de la resta de la població, i que tenen el dret, com tothom, a una vida laboral digna”, apunta el director de Dincat, Carles Campuzano.

Pla de xoc urgent
En aquest escenari, el sector de la discapacitat intel·lectual i la salut mental insten l’administració a incrementar la dotació pressupostària per no agreujar les conseqüències de la crisi sobre dos grups de població especialment vulnerables. Alhora, l’urgeixen a dissenyar un pla de xoc que pal·liï els efectes de la pandèmia, posi fi a l’infrafinançament crònic del sector social i aposti de manera ferma per les entitats d’iniciativa social.

“Només així, amb mesures que blindin l’ocupació dels CET, es podrà garantir que aquests centres compleixin amb la missió amb què es van crear i que malgrat tinguin, com qualsevol empresa, una finalitat productiva preservin la seva funció social i serveixin per garantir un lloc de treball remunerat a persones que d’altra manera tindrien moltes dificultats per treballar”, ha afirmat  Francisco Villegas, president d’AMMFEINA.

Entre les mesures urgents que hauria de contemplar el pla de xoc, el sector reclama “necessàriament” línies específiques d’inversió, així com millores en el finançament que  permetin garantir els llocs de feina. En aquest sentit, les entitats adverteixen que un 10% de persones amb discapacitat intel·lectual i transtorn mental ha perdut la feina a l’empresa ordinària a causa de la crisi del coronavirus. “Aquesta realitat, i el fet que els CET hagin mantingut les seves plantilles a pesar de la situació de crisi, demostra que els llocs de feina que procuren aquests centres són més estables i, per aquest motiu, és de vital importància garantir la seva viabilitat”, recorden.

Segons Dincat i AMMFEINA, l’any 2018, els 205 CET existents a Catalunya facilitaven ocupació a 16.333 persones amb discapacitat, de les quals 9.500 eren persones amb un trastorn de salut mental o amb discapacitat intel·lectual, els dos grups de població que de manera estructural registren taxes més baixes d’ocupació.

 

Notícies relacionades
Les entitats reclamen reforçar el sistema de drets socials amb més recursos i coordinació
Demanen ampliar la capacitat de resposta dels serveis socials i una administració més àgil i proactiva
Barcelona lliura 30 pisos a entitats del tercer sector per a atendre persones en situació de vulnerabilitat
Es destinaran a persones sense llar, amb discapacitat, joves en risc i víctimes de violència masclista
Més de 20.000 infants en situació de vulnerabilitat a Catalunya reben suport de CaixaProinfància per afrontar el nou curs
Obre un nou allotjament temporal a Barcelona per a persones en situació de vulnerabilitat
15 pisos amb capacitat per a 40 persones serviran com una alternativa residencial durant dos anys
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71