En l'informe ‘El discurs antivacunes a internet’, el CAC analitza uns continguts –dels quals ja ha demanat la retirada– que parlen de “suposada toxicitat” de les vacunes, se les vincula amb el desenvolupament de malalties diverses o retreuen una voluntat d'ocultació de presumptes efectes nocius

 









 

 

El Col·legi de Metges i el Consell de l'Audiovisual de Catalunya alerten sobre el discurs antivacunes a Internet
El 40% dels resultats de les cerques a YouTube amb dubtes sobre les vacunes són vídeos en què s’afirma que són ineficaces i tòxiques

El Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB) i el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) fan un crit conjunt contra el "discurs antivacunes", que ja es filtra a través del 40% dels vídeos de YouTube fruit de cerques amb dubtes sobre la qüestió.

En l'informe ‘El discurs antivacunes a internet’, el CAC analitza uns continguts –dels quals ja ha demanat la retirada– que parlen de “suposada toxicitat” de les vacunes, se les vincula amb el desenvolupament de malalties diverses o retreuen una voluntat d'ocultació de presumptes efectes nocius.

El president del Col·legi de Metges, Jaume Padrós, ha advertit del perill que aquests discursos calin a mitjà termini “com en països del nostre entorn” amb conseqüències per la salut que suposarien “un retorn al passat”.

El Consell ha analitzat 10 vídeos a YouTube contraris a la vacunació, amb un total de 1,6 milions de visualitzacions. En la mostra hi ha títols tan explícits com ‘Si amas a tus hijos, no los vacunes’ –és el que té més visualitzacions, 806.000–, ‘Vacunación ¿un peligroso fraude medico?’, ‘10 ingredientes tóxicos dentro de las vacunas’ o ‘La verdad de las vacunas que no quieren que sepas’.

En l’informe, el CAC conclou que el discurs antivacunes es caracteritza per la repetició d’un conjunt d’arguments que neguen la conveniència de la vacunació universal perquè, diuen, no són ni segures ni eficaces, contenen elements tòxics i, fins i tot, provoquen altres malalties o trastorns, com ara l’autisme. Així mateix, segons ha advertit el CAC, en la majoria de vídeos, aquest discurs contrari a la vacunació és exposat per persones que s’identifiquen com a professionals de la salut.

Per la seva banda, el president del Col·legi de Metges ha mostrat la seva preocupació pels efectes que el discurs antivacunes pot tenir en la salut de les persones i en la salut pública. “Juntament amb la potabilització de l’aigua, les vacunes han estat, al llarg de tota la història, el mètode més eficaç per a la prevenció i el control de les malalties infeccioses, per a la millora de la salut de la població i per a  l’augment de l’esperança de vida”, ha dit.

Notícies relacionades
La falta de llevadores i la “sobrecàrrega” assistencial dificulten el cribratge de càncer de coll uterí, segons SATSE
El sindicat reclama un increment urgent i estructural de la plantilla per garantir una prevenció efectiva i equitativa
Els sindicats d’habitatge denuncien que a Barcelona no queda cap allotjament temporal d’emergència per a famílies desnonades
L’Ajuntament admet la situació, però al·lega que cap situació d’alta vulnerabilitat quedarà desatesa
Les entitats d’educació en el lleure alerten que el seu finançament està “en risc”
Reclamen convocatòries d’ajuts amb més antelació i previsió per garantir l’estabilitat d’esplais, agrupaments escoltes i casals de joves
Les entitats alerten de la indefensió de milers de famílies per la caducitat del conveni contra la pobresa energètica
El conveni signat entre la Generalitat i Endesa el 2021 ha permès condonar el deute acumulat entre 2015 i 2021 a més de 41.000 famílies
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71