Imatges Barcelona
Tot i això, les entitats socials alerten que la seva aplicació continua sent desigual, i per això reclamen més inversió, més formació per als professionals, una millor coordinació entre els sistemes i serveis i mesures per reduir les desigualtats territorials

 









 

 

Cinc anys de LOPIVI a Catalunya: la protecció avança, però amb desigualtats territorials i manca de recursos
Les entitats reclamen més inversió, formació per als professionals i coordinació entre serveis

La Llei orgànica de protecció integral a la infància i l’adolescència davant la violència (LOPIVI) acaba de complir cinc anys. Catalunya és un dels territoris on més s’ha desplegat, especialment a través del model Barnahus. Tot i això, les entitats socials alerten que la seva aplicació continua sent desigual, i per això reclamen més inversió, més formació per als professionals, una millor coordinació entre els sistemes i serveis i mesures per reduir les desigualtats territorials.

L’abril del 2021, el Congrés va aprovar la LOPIVI, una normativa que incorporava avenços importants a la legislació en matèria de protecció a la infància. Amb ella, s’eliminava la custòdia compartida en cas de violència de gènere, s’establia que tothom està obligat a denunciar abusos o violència contra menors d’edat i ampliava el termini de prescripció de delictes d’abús a infants dels 18 als 25 anys.

Cinc anys després, la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCat) i la Taula del Tercer Sector han presentat el dossier Catalunya Social El desplegament de la LOPIVI a Catalunya: de la llei a la protecció efectiva, el qual analitza els avenços, les dificultats i els reptes en la seva aplicació.

Un desplegament desigual

El document conclou que la LOPIVI ha fet avançar la protecció de la infància a Catalunya, però el seu desplegament continua sent desigual. Apunten a àmbits que han avançat molt, com l’educació, però alerten d’altres, com la família, el lleure o l’esport, que encara no tenen el mateix nivell de desenvolupament.

La principal barrera és la desigualtat territorial: l’accés als recursos continua sent desigual segons el territori, especialment en salut mental infantil i juvenil, i per a famílies en situació vulnerable, d’origen migrat o monoparentals.

A més, les entitats sostenen que la prevenció encara és insuficient, la formació dels professionals és desigual i la coordinació entre serveis presenta dificultats, fet que dificulta compartir informació i donar respostes àgils davant les situacions de violència.

L’informe també alerta que molts infants i adolescents encara no coneixen prou bé els canals d’ajuda i denúncia. A més, en àmbits com el lleure i l’esport, la implantació de les figures de protecció és molt desigual i la figura del delegat o delegada de protecció encara no està prou definida.

“La conclusió de les entitats és clara: la protecció no pot dependre del lloc on viu l’infant, ni de l’espai on està, ni dels recursos o del servei que l’atén. Ha de ser una garantia igual per a tots els infants, visquin on visquin”, ha apuntat José Antonio Ruiz, co-coordinador de la Plataforma d’Infància de Catalunya.

Més recursos i suport en la prevenció

L’informe apunta que per consolidar l’aplicació de la LOPIVI a Catalunya cal incrementar els recursos humans i econòmics dels serveis de protecció i garantir una formació obligatòria i continuada per a tots els professionals. A més, insten les institucions a millorar la coordinació entre els diferents sistemes i serveis, com també disposar de sistemes d’informació i dades compartits.

Pel que fa als ajuntaments i al tercer sector, l’informe aposta per reforçar la prevenció i el suport a les famílies, millorar la coordinació local, promoure la participació infantil i consolidar les polítiques de protecció i bon tracte. També destaca la necessitat d’enfortir el treball en xarxa entre entitats, impulsar la innovació i garantir mecanismes de seguiment i millora contínua dels serveis.

Notícies relacionades
L’esport millora la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual
Un estudi denuncia que la veu en primera persona del col·lectiu no s’ha contemplat en anteriors investigacions
Als 18 anys, sols i sense xarxa: FEPA reclama garantir el dret a l’emancipació de la joventut extutelada
La federació demana reformar l’article 48 de la Constitució i garantir suports per al col·lectiu més enllà de la majoria d’edat
Les persones LGTBIQ+ tenen el doble de risc de patir trastorns depressius que les heterosexuals
Un estudi del Clínic-IDIBAPS recomana desenvolupar estratègies inclusives de prevenció i detecció precoç
Targetes moneder per a famílies en situació de vulnerabilitat: Drets Socials signa nous contractes amb BonÀrea i Creu Roja
S’atorgaran entre 130 i 220 euros mensuals per a la compra d’aliments i productes d’higiene
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71