Gálvez (impulsora): "En una recerca multidiscilplinar es necessita el saber de l'altre"
Juan Manuel Manrique (CAdIC): "És clar que imagino una Catalunya en què Rodalies funciona bé"
El president del Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya assegura que "hem invertit poc i malament en les nostres infraestructures"
Juan Manuel Manrique (Almassora, 1949) acaba de celebrar la desena Nit de les Infraestructures, que, alhora, és la primera que viu com a president del Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya (CAdIC). Manrique és enginyer ...
Centres de dades, cables submarins i l'ombra aragonesa: Quo Vadis, Catalunya?
La infraestructura de connectivitat i l'ecosistema empresarial potencien un sector que topa amb els frenètics canvis tecnològics i les dificultats de finançament
En els darrers anys, l’Aragó s’ha posicionat amb força com a principal territori tractor de centres de processament de dades (CPD) de l’Estat. En un informe publicat aquest mateix dilluns, la banca d’inversi&oacu...
Gepork, la revolució que va portar la inseminació artificial a les granges catalanes
El Grup Gepork, que va introduir aquesta tècnica pionera el 1979, avui factura més de 100 milions d'euros i s'ha convertit en líder de la distribució veterinària
El 1979, Gepork va revolucionar la cria de porcs a les granges catalanes amb la introducció de la inseminació artificial porcina. Van ser els pioners d'aquesta tècnica a tot l'estat espanyol. Gairebé 50 anys d...

 


 

Nimble Diagnostics i la clau per prevenir infarts
La companyia catalana ha rebut un milió d’euros de finançament i facilita la vigilància dels ‘stents’ amb una tecnologia pionera pendent de la validació amb humans

Nimble Diagnostics és una startup que ha començat el 2023 amb molt bon peu. De fet, fa poques setmanes va rebre una ronda de finançament de més d'un milió d'euros i, a més a més, ha guanyat el premi Preacceleració de Barcelona Activa. El guardó, dotat amb 5.000 euros, dona reconeixement en el camp de les tecnologies avançades. Segons explica Carolina Gálvez, una de les impulsores, han desenvolupat un sistema que facilita una vigilància dels stents més àgil i més econòmica respecte a les solucions existents, la qual cosa tindrà repercussió en el camp mèdic i que ja compta amb una patent internacional.

Per qui no estigui familiaritzat amb el concepte stents, es tracta d'un dels dispositius mèdics més implantats en el món per la seva capacitat de restaurar el flux correcte de la sang o d'altres fluids. És a dir,  quan algú té un infart de miocardi i arriba a l'hospital se li injecta un stent, similar a una "molla", que el que fa és expandir l'arteria i que la sang pugui circular. Malauradament aquest material és metàl·lic i, en alguns casos concrets, amb el pas dels anys es torna a tapar i s'ha de fer el que es coneix com a "cateterisme" i posar un segon stent. La clau, per tant, és anticipar-se. Tot això porta a una situació en què els professionals mèdics no poden actuar davant el problema fins que ja s’ha manifestat, fet que augmenta la incidència de complicacions greus, com ara l’ictus, l’infart o fins i tot la mort sobtada, que d’una altra manera es podrien prevenir.

Més d’una dècada d'investigació

Galvéz explica que el projecte va néixer el 2010 i s'ha desenvolupat al llarg dels anys amb un equip d'experts de diferents vessants, des de físics, fins a telecomunicadors, metges o veterinaris. "En una recerca multidiscilplinar es necessita el saber de l'altre". El març del 2022 es van constituir com a empresa, han aconseguit aixecar una ronda de finançament i ara ja estan fent la validació amb animals, primer amb ratolins i ara amb porcs. Si tot segueix les previsions, esperen començar amb assajos clínics amb humans d'aquí a pocs anys.

D'aquesta forma es monitorarà els stents amb un microones (un tipus d'energia electromagnètica) i provocarà que pacients amb malalties cardiovasculars només hagin d'anar a centres d'atenció primària a controlar-se, evitant una tecnologia invasiva i reduir les elevades despeses que comporta al sistema sanitari.

La spin-off estarà liderada per Oriol Iborra (CEO) i per la investigadora Susana Amorós (CTO). En són cofundadors els doctors Carolina Gàlvez, Oriol Rodríguez i Antoni Bayés, de l'IGTP; de la UPC, els investigadors Joan O'Callaghan, del grup de recerca de Sistemes, Dispositius i Materials de RF i microones (RF&MW) i del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions, i  Jordi Romeu i Lluís Jofre, del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions, i vinculats a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicacions de Barcelona (ETSETB), i el professor Javier Tejada, de la UB.

Gemma Fontseca

 
Veure més notícies
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71