Algunes destinacions de turisme de masses estan preocupats per la reactivació dels competidors com ara sobretot Tunísia, Egipte i Turquia
Easiploy, una iniciativa gironina que combat la manca de conductors al sector del transport
El transport a Catalunya pateix una escassetat de talent que dificulta el creixement de les empreses i la capacitat de respondre a la demanda del mercat
La manca de conductors ja és un dels principals frens del sector del transport a Catalunya. Amb un 58% de professionals de més de 51 anys i una presència femenina que no arriba al 15%, el sector pateix una escassetat de talent qu...
El Port de Barcelona consolida els 200 milions (amb l’ombra de la nova terminal de cafè)
L'entitat portuària va tancar l’exercici 2025 amb un resultat d’explotació de 47 milions d’euros, un 6% menys que el 2024
Superar els 200 milions d’euros ja no és una excepció per al Port de Barcelona. El 2025 ho torna a confirmar. Així ho reflecteix una xifra de negoci de 206 milions d’euros, que representa un increment del 3% respecte ...
GuideDoc, el Netflix del cinema documental nascut a Catalunya
La història d'una plataforma global de cinema documental que avui té el 90% dels subscriptors als Estats Units
GuideDoc va néixer gairebé per casualitat, però deu anys després s’ha convertit en la principal plataforma global de cinema documental en streaming. Sovint conegut com el Netflix dels documentals, el santcugaten...

 


 

S'han acabat els rècords turístics
Espanya tancarà 2019 amb nous rècords de turistes estrangers i de la seva despesa, però el creixement en el nombre de visitants frena en sec

Espanya tancarà el present exercici amb creixements del 0,7% en l'afluència de turistes estrangers, fins als 83,4 milions, i del 2,4% en la seva despesa, que assolirà els 91.879 milions d'euros, segons les previsions del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme. Aquestes dades suposen un nou rècord històric, ha assenyalat la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme en funcions, Reyes Maroto, que ha destacat que el creixement de la despesa reforça l'aposta per una major rendibilitat i qualitat de la destinació. Si bé és un rècord, l'increment en el nombre de turistes ha frenat en sec després d'anys de creixements molt més forts. La recuperació de destinacions alternatives en el nord d'Àfrica afecta l'arribada de turistes a l'Estat espanyol.

Thomas Cook i Brexit

La ministra subratlla que aquests increments en despesa turística es produeixen en un any marcat per un context d'incertesa internacional (Brexit, tensions comercials o desacceleració econòmica mundial) i nacional (sentència del "procés"). En aquest sentit, remarca que el mercat britànic està resistint, malgrat la fallida de Thomas Cook.

El professor d'Economia i empresa de la UOC i expert en turisme, Pablo Díaz, explica que el sorprèn fins i tot que es prevegi un creixement en nombre de turistes totals i remarca com a dada positiva que la despesa s'incrementi.

Això és signe que el turisme de masses en àrees com Canàries, Balears o la costa Daurada o andalusa, més saturades, decreixen de nombre de visitants, ja que el seu perfil és turista europeu de proximitat. Però les ciutats -com Barcelona- amb turistes que provenen de mercats més llunyans, com Estats Units o la Xina, i que gasten més, creixen.

"Algunes destinacions de turisme de masses estan preocupats per la reactivació dels competidors com ara sobretot Tunísia, Egipte i Turquia"

"Algunes destinacions de turisme de masses estan preocupats per la reactivació dels competidors com ara sobretot Tunísia, Egipte i Turquia", explica Díaz. Aquest últim estiu aquestes destinacions han tornat amb força amb ofertes molt competitives de touroperadores: "Mà d'obra barata, sol, oferta hotelera forta i ara ja sense soroll de terrorisme ha reactivat aquestes zones".

A aquesta preocupació s'ha d'afegir la caiguda de Thomas Cook i les negociacions del Brexit, "que depèn de com es resolgui pot afectar l'arribada de turistes britànics".

La dependència de Thomas Cook afectarà sobretot a les illes, però existeix la possibilitat que altres operadors facin un relleu i que les associacions hoteleres busquin alternatives: "Els hotelers hauran de treballar una mica".

El turisme i el procés

La ministra afegeix a les incerteses la situació a Catalunya, que fins a setembre ha crescut en turistes estrangers. Segons Maroto, Catalunya està aguantant gràcies al turisme internacional, ja que el nacional ha caigut, com també ho han fet els viatges de l'Imserso, ha confirmat.

Les últimes dades a Catalunya suggereixen un panorama similar. Si bé Catalunya ha tornat a ser la principal destinació turística de l'Estat espanyol al setembre i on més gasten els visitants, el creixement ha frenat i només ha crescut un 0,22%. La despesa de turistes estrangers ha ascendit a 2.277 milions d'euros en aquest mes, un 4,17% més que la xifra registrada en el mateix mes de l'any anterior. La major part de la despesa turística, un 23,5% sobre el total a Espanya, es concentra a Catalunya; seguida de les Illes, amb un 22%, i Andalusia, amb un 14,4%.

"No és preocupant la inestabilitat per la sentència del procés, el dolent seria que la conflictivitat es mantingués de manera sostinguda en el temps"

Al setembre, el nombre de turistes espanyols va caure a Catalunya, però el nombre de turistes internacionals no para de créixer. "No és preocupant la inestabilitat per la sentència del procés, el dolent seria que la conflictivitat es mantingués de manera sostinguda en el temps", diu Díaz. Això pel que concerneix els turistes espanyols, "que veuen els mitjans i potser s'espanten, però els que vénen des de lluny no els arriben aquestes notícies i vénen igualment", afirma el professor.

Mercats més llunyans

Per mercats emissors, la previsió pel Regne Unit és d'un descens de l'1,9% en les arribades en 2019, fins a 18,1 milions, encara que es preveu un repunt de l'1,3% en la seva despesa (18.173 milions d'euros), la qual cosa mostra que està canviant el perfil del turista britànic. El ministeri celebra que s'estigui aconseguint captar a un turista britànic amb major poder de despesa i que opta per productes turístics alternatius al segment vacacional en les seves visites a Espanya.

Alemanya, en canvi, es preveu que finalitzi l'any amb caigudes del 2% en les arribades a Espanya (11,2 milions) i del 3,2% en la despesa (11.595 milions d'euros), a causa de la recuperació de mercats competidors que ofereixen preus més baixos i la desacceleració de l'economia teutona.

França, igual que el Regne Unit, decreixerà en el flux turístic, un 2% (11,1 milions), però augmentarà la seva despesa, un 2,6% (7.602 milions d'euros), mentre que Itàlia registrarà repunts en tots dos indicadors, del 2,8% (4,5 milions) i del 5,7% (3.558 milions d'euros), respectivament.

Les dades indiquen un fort creixement dels mercats llunyans enfront d'aquest lleuger descens dels tradicionals, amb repunts del 12,7% en l'arribada de turistes des d'els EUA (3,3 milions) i del 9,8% en la seva despesa (5.722 milions d'euros).

"No crec que hi hagi una aturada molt gran del nombre de turistes, en tot cas un estancament"

Quant als països asiàtics, les pernoctacions hoteleres dels turistes procedents de Xina i Japó creixeran un 17,6% en el conjunt de 2019 a Espanya, amb un total de 7,7 milions.

La incertesa econòmica, el Brexit, la fallida de Thomas Cook... un còctel que farà que segurament el nombre de turistes s'estanqui o fins i tot baixi l'any que ve. S'han acabat els creixements percentuals d'anys passats. Una bona notícia si els turistes que vénen, almenys, gasten més. "No crec que hi hagi una aturada molt gran del nombre de turistes, en tot cas un estancament", vaticina el professor.

 
Veure més notícies
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71