La guia, adreçada a professionals, administracions públiques i empreses vol ajudar a trencar els “obstacles” a l’hora d’accedir al mercat de treball, “especialment en el cas de les dones visiblement trans i les que es dediquen al treball sexual”, apunten des de Surt.

 









 

 

Transvisibles, la guia que reuneix les eines per afavorir la inclusió laboral de les dones trans
El manual, coordinat per Surt, incideix en la sensibilització de les empreses i la formació de professionals per acabar amb la transfòbia en el mercat de treball

Afavorir la inserció laboral de les dones trans i promoure recursos i estratègies per aconseguir-ho és l’objectiu de la Guia TransVisibles, un manual elaborat des del projecte europeu homònim i que ha estat coordinat per l’entitat Surt. La guia, adreçada a professionals, administracions públiques i empreses vol ajudar a trencar els “obstacles” a l’hora d’accedir al mercat de treball, “especialment en el cas de les dones visiblement trans i les que es dediquen al treball sexual”, apunten des de Surt. 

Segons les impulsores del manual, que ha comptat també amb la participació de diferents entitats i col·lectius d’arreu d’Europa, encara existeix una forta estigmatització i un alt desconeixement per part de les empreses de la realitat i les necessitats de les dones trans. Hi ha diversos obstacles que les dones trans han de salvar per poder accedir al mercat de treball: d’una banda, es dona encara una resistència a contractar-les, “especialment en posicions que impliquen donar visibilitat a una imatge no normativa”, asseguren des de Surt.

El col·lectiu també pateix situacions d’exclusió derivades de les dificultats per accedir a la formació reglada, així com dificultats per mantenir el mateix lloc de feina un cop feta la transició de gènere. En aquest sentit, les impulsores de la guia recorden que existeixen dificultats a l’hora d’aprofitar la trajectòria professional i acadèmica anterior a la transició. “Són elements que conformen la barrera amb què topen moltes dones trans davant el mercat laboral”, assenyalen. 

I quines són les claus per dotar d’oportunitats d’ocupació per a les dones trans? La guia desenvolupa diversos àmbits d’acció i actuació: d’una banda, promou reflexions sobre les estratègies d’empoderament de les dones trans en els processos d’inserció laboral. A més a més, el manual també assenyala com a claus la intermediació amb les empreses i les eines per treballar en la sensibilització del personal de recursos humans. En aquest sentit, la guia desenvolupa propostes per tal de garantir espais de treball inclusius i inclou també una selecció de bones pràctiques per millorar la situació laboral de les dones trans.

“El procés d'empoderament i el desenvolupament de competències no és en si mateix suficient per garantir l'accés i la permanència de les dones trans al mercat laboral, sinó que és imprescindible la sensibilització de les empreses, que sovint tenen gran desconeixement sobre la realitat de les persones trans i aquest desconeixement pot generar resistències a l'hora d'incorporar-les a la plantilla”, explica Alba Elvira, tècnica de recerca de Surt i coordinadora del projecte TransVisibles.

Compromís dels professionals 

D’altra banda, els professionals dels departaments de recursos humans són també una peça molt important a l’hora d’aconseguir que les dones trans puguin accedir sense prejudicis al llocs de feina. "Són professionals que poden promoure que el compromís vagi acompanyat d'un canvi de mirada i de mesures per adaptar-se a les necessitats concretes de les dones trans, cosa que també suposa ajudar a prendre consciència i a valorar els avantatges que té per a una empresa comptar amb la riquesa i el potencial que poden aportar les dones trans", explica Elvira.

Així, la guia elaborada en el marc d'aquesta iniciativa europea que compta amb el cofinançat del programa Erasmus+ de la Unió Europea, aposta per “la mirada transpositiva”, és a dir, recuperar i fer visible les realitats de les dones trans per posar en valor la seva identitat de gènere que, segons planteja la guia, “pot presentar-se com una potencialitat o una riquesa en determinats processos de selecció laboral”.

Notícies relacionades
Ser dona i del col·lectiu LGTBIQ+ condiciona l’atenció en salut mental, denuncia la Federació Veus
L’entitat alerta que sovint es qüestiona la credibilitat de les dones amb rols de cures i les víctimes de violència masclista
“Tenir fills és un factor de pobresa”: els infants ja són el grup d’edat més empobrit, amb un 36,5%
Save The Children i Unicef demanen accelerar el desplegament de l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil
Cau la moratòria antidesnonaments al Congrés: més de 60.000 famílies queden desprotegides
PP, Vox i Junts voten en contra del decret, que també incloïa la revalorització de les pensions, entre altres mesures
Esplais, casals i agrupaments escoltes critiquen que Drets Socials no té “cap previsió” sobre la convocatòria d’ajuts
Les entitats alerten que la seva situació és “d’emergència”, ja que el seu finançament està “en risc”
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71