La internacionalització ha marcat la història de Pons | Cedida
A les seves finques de l’Albagés (Lleida) tenen mig milió d’oliveres i produeixen anualment 500 tones d’oli cada any
Juanola, d'un remei nascut a Gràcia a 120 anys de les mítiques píndoles de regalèssia
El laboratori, adquirit el 1998 per Angelini Pharma, s'ha convertit en una planta de 2.000 metres quadrats establerta a Sant Quirze del Vallès
Si bé la setmana passada celebràvem els primers 120 anys del Racc, el club automobilístic català no és l’única entitat que enguany assoleix aquesta imperiosa xifra. Hi ha un producte artesanal amb forma...
Somriures i llàgrimes a l'Ibex-35: com han estat els beneficis de les empreses catalanes el 2025?
CaixaBank, Naturgy o Grifols celebren els augments de guanys mentre el Sabadell retrocedeix lleugerament i Cellnex continua amb pèrdues
Amb la presentació de resultats d’Inditex la setmana passada, coronats amb uns beneficis de 6.220 milions d’euros, ja coneixem els comptes de 2025 de totes les empreses de l’Ibex-35, un any marcat per moments com el frac...
Sorli, d'una botiga del Poblenou a un imperi de supermercats
Des de les hortalisses conreades a Glòries fins a una xarxa de més de cent establiments i una aposta per la salut i el benestar: la saga familiar de Sorli
Barcelona, 1923. Francesc Sorli i Teresa Arall obren una petita botiga de queviures al barri del Poblenou per vendre les hortalisses que conreaven a una masia de la plaça de les Glòries. Van ser els inicis de Sorli, que avui c...

 


 

Pons, l'oli de Lleida que ha seduït els paladars més exigents del món
L'oli del Grup Pons, elaborat amb olives de les seves finques de l’Albagés (Lleida), arriba a les taules i cuines més exigents de 140 països d'arreu del món

Miquel Escalé era un agricultor de les Garrigues que es dedicava a l’elaboració d’oli gràcies a un petit molí als anys 30 del segle passat. Gairebé un segle després, el que va començar com un petit negoci local s’ha convertit en una empresa internacional que exporta el 93% de la seva producció a més de 140 països i està present en esdeveniments i restaurants d’alta gamma arreu del món. Tot plegat mantenint la identitat i els orígens.

 “Som un luxe accessible”, resumeix Eduard Pons, quarta generació i actual CEO del Grup Pons, que s’ha convertit en un referent mundial de l’oli d’oliva d'alta qualitat. A les seves finques de l’Albagés (Lleida) tenen mig milió d’oliveres i produeixen anualment 500 tones d’oli cada any. 

D’un petit molí a una marca global

Els orígens del Grup Pons es remunten al besavi d’Eduard, un agricultor de les Garrigues que elaborava oli amb un petit molí i el venia localment. Amb el temps, l’empresa va créixer en volum i ambició i amb la internacionalització com a pilar fonamenta. “El meu avi tenia interès a passar a un altre nivell”, explica l’Eduard. I va mirar cap a l’exterior, concretament a la Toscana, on l’oli d'arbequina que elaboraven a la seva finca d’Albagés eren molt apreciats. Arriba un moment que gairebé tot l’oli de Pons es ven a Itàlia.

“Durant molts anys, el mercat nacional no ha apreciat els bons olis ni s’han volgut pagar, sempre hi ha hagut més interès en la qualitat a escala internacional”, destaca Pons. En les primeres sis dècades de vida, l’empresa lleidatana venia el seu oli per a altres marques i el seu nom quedava ocult.

La transformació de Pons

A finals dels 90, amb l’arribada d’Eduard Pons, l’empresa va emprendre un canvi estratègic radical: deixar de vendre a granel i apostar per marques pròpies: “No entenia que nosaltres produíssim un oli d’ultra qualitat i que fossin altres països els que n’obtinguessin el valor afegit”. El mercat italià tampoc volia pagar ja alts preus i aquesta va ser la via escollida per continuar creixent: “Estàvem al final d’un cicle”.

Des d’aleshores, Pons ha viscut 30 anys d’expansió i reconeixement internacional venent sota la seva pròpia marca. Avui dia, gairebé no ven oli a granel i s’ha posicionat com un productor de referència en el segment prèmium. I sempre més enllà de les nostres fronteres: “A Pons tenim una cultura internacional des de sempre”, insisteix l’Eduard. Prova d’això és que el 93% de les seves vendes són a l’exterior, malgrat reconèixer que el mercat nacional valora cada vegada més el producte de qualitat.

La clau de l’èxit de Pons

El model de Pons es basa en un control absolut del procés: des de les seves pròpies finques i agricultors fins a l’elaboració en molins propis, embotellat a les seves plantes i distribució des de les seves pròpies filials. Aquesta traçabilitat total garanteix una “qualitat excepcional” i una connexió directa amb el consumidor final, sense intermediaris. “El nostre producte sempre passa per les nostres mans”, resumeix l’Eduard.

Tot plegat, amb gran amor i respecte pel territori i la terra. “Cuidem cada cultiu amb respecte per l’ecologia, fomentant la biodiversitat i aplicant pràctiques sostenibles que protegeixen l’equilibri natural”, reitera. Així aconsegueixen un oli únic i d'alta qualitat. Només en els últims mesos han rebut reconeixements internacionals en certàmens de primer nivell com el Monocultivar Olive Oil Top 2025 o el Dubai Olive Oil Competition.

De l’Albagés als paladars més exigents del món

Aquest amor i cura pel producte ha portat els olis de Pons a les taules i les cuines més exigents de 140 països d’arreu del món. Amb una producció pròpia de 500 tones anuals i un pla d’expansió que preveu arribar al milió d’oliveres, el Grup Pons distribueix oli a mercats com els Estats Units, on té una filial des de 1997, el Regne Unit, Austràlia, Brasil o Mèxic. El seu oli també està present en hotels i restaurants de luxe, càterings internacionals i esdeveniments esportius com el Grand Slam d’Austràlia o el Gran Premi de Fórmula 1.

“Portem l’essència de la nostra terra i l’excel·lència dels nostres productes a cada racó del món”, celebren.

Treure profit de la desgràcia

El 2001 una gran gelada va acabar amb 10.000 oliveres centenàries de Pons. Llavors, l’empresa va decidir impulsar un projecte d’investigació i van plantar 300 varietats d’oliveres de tot el món en un jardí varietal per estudiar-ne l’adaptació al territori. D’aquí n’han sorgit varietats com la lecciana o l’arbosana, que s’afegeixen a les més tradicionals que fa dècades que cultiven, com l’arbequina. Una diversitat que els aporta un gran valor afegit al mercat.

No va ser l’únic projecte sorgit d’aquella gelada. Després de perdre 10.000 oliveres, l’empresa va decidir plantar 50 hectàrees de vinya per elaborar el seu propi vi sota la marca Clos Pons: “Vam respondre a la demanda internacional que teníem”. La gran majoria també és per l’exportació i elaboren 700.000 ampolles cada any, amb la mateixa filosofia de controlar tot el procés, de la vinya al celler.  

Una història d’èxit arrelada a la terra

L’amor per la terra i pel llegat familiar i tradicional de l’empresa, la innovació ha marcat també la trajectòria de Pons. L’última prova va ser el 2023, quan va inaugurar un molí d’última generació amb biotecnologia avançada. Una millora constant i obligada per mantenir-se com a referents de l’oli.

Amb tot, el Grup Pons és l’exemple d’empresa familiar catalana que ha crescut durant dècades gràcies a la seva visió internacional, però sempre amb el territori a l’ADN. Des de les oliveres de les Garrigues fins a les taules més selectes del món, l’oli de Pons és molt més que un producte i s’erigeix en un bocí de la terra. “Una família que ha fet del cultiu i l’elaboració d’olis d’oliva un art transmès de generació en generació”, reivindiquen.


Bernat Bella. Periodista

 
Veure més notícies
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71