A Barcelona, les immobiliàries intervenen en el 74,8% dels lloguers de la ciutat (tres de cada quatre), una xifra que ha anat pujant molt en els darrers anys. Aquesta professionalització del mercat de lloguer, però, no ha suposat millores pels llogaters, sinó tot el contrari: l'experiència d'aquests ha anat empitjorant, segons denuncia l'informe Impacte de les immobiliàries en el mercat de lloguer, que constata més discriminació en l'accés, insatisfacció dels llogaters, pujades de preu, opacitat i desinformació, i més problemes amb els propietaris.
Realitzat per l'Institut de Recerca Urbana de Barcelona (IDRA), aquest estudi és el primer a l'Estat que analitza aquest impacte, i inclou l'anàlisi de les ciutats de Barcelona i Madrid, a través de més de 2.000 enquestes.
A Barcelona, el mercat de lloguer ha crescut molt en els darrers anys i es calcula que la població llogatera ja suposa el 40%. Molts d'aquests llogaters, i sobretot els que han hagut de tractar amb intermediaris per accedir al seu habitatge, no tenen una bona experiència.
Concretament, segons l'estudi, en el qual han col·laborat diversos centres d'investigació i universitats, els llogaters que tracten amb immobiliàries a la capital catalana tenen una menor satisfacció amb el seu habitatge. Si el 55,4% de les persones llogateres que tenen tracte directe amb el propietari del pis no estan satisfets amb la relació, la xifra puja fins al 66,8% quan el tracte és a través de les immobiliàries. Una de les raons d'insatisfacció és que els arrendataris amb immobiliària pateixen més pujades de lloguer que aquells que tracten directament amb el propietari, un 68,8% enfront d'un 45,7%, i també s'ha constatat una gran pujada del pagament d'honoraris: s'ha doblat la quantitat de persones que han hagut de pagar-los.
Un 60% dels llogaters han patit alguna discriminació Així mateix, els llogaters que han accedit a un habitatge a través d'una immobiliària pateixen més discriminació (el 46,65%) que els que ho han fet sense intermediaris (un 37,7%). Els resultats constaten que l'increment de les immobiliàries ha coincidit amb un augment generalitzat de la discriminació: el 59,6% dels llogaters que han accedit a un habitatge de lloguer durant el darrer any han patit alguna discriminació, enfront d'un 27% dels que van signar contractes fa cinc anys o més. Les discriminacions, segons IDRA, es donen normalment pel tipus de feina de la persona que busca pis: ser autònom o percebre ingressos baixos són la principal barrera.
Altres qüestions que recull l'informe és que els llogaters que tracten a través d'intermediaris tenen més problemes amb el propietari del pis que els que tenen tracte directe, un 68,8% enfront d'un 45,7%. D'altra banda, la mostra també recull que aquelles persones que han llogat a través d'una immobiliària tenen més intenció de canviar de pis i més sensació d'inestabilitat residencial.
La falta d'informació també és molt més alta entre aquells que tenen com a intermediaris a les immobiliàries. Concretament, al voltant del 20% dels llogaters que accedeixen al mercat per aquesta via manifesten que tenen una "falta absoluta d'informació", asseguren des d'IDRA, sobretot en relació amb qui és el propietari del pis llogat.
Més transparència en el procés L'estudi ofereix diverses recomanacions per evitar que l'accés a l'habitatge de lloguer sigui un vertader malson per a moltes persones. En primer lloc, reclama que les polítiques públiques fomentin la transparència en el mercat de la intermediació i que s'eliminin els incentius "perversos i els conflictes d'interessos".
Així mateix, apunten a la necessitat que hi hagi més inspeccions i sancions per part dels intermediaris que no compleixin amb la normativa, i que es facin més campanyes de sensibilització i informació.
Diferències rellevants amb Madrid Segons determina l'estudi, l'impacte de les immobiliàries a Barcelona i Madrid presenten diferències rellevants. D'una banda, la penetració de les immobiliàries a la capital espanyola és molt més baixa que a Barcelona: a Madrid, els contractes mediats per agències representen un 34,1% del total, mentre que a Barcelona la xifra ascendeix al 74,8%.
Tot i això, l'estudi també apunta que el mercat a Madrid està evolucionant clarament cap a una major intervenció de les immobiliàries, creixent la seva quota de mercat prop de 15 punts percentuals en els darrers anys.
Segons destaquen des d'IDRA, el creixement de les immobiliàries es dona per diversos factors, però sobretot per la pràctica estesa entre els intermediaris d'identificar als propietaris que anuncien els seus habitatges als grans portals, amb la finalitat d'oferir-los serveis de gestió, amb l'estratègia que siguin els llogaters els que paguin els honoraris.
Segons Jaime Palomera, director de l'Àrea d'Habitatge i Ciutat d'IDRA, l'estudi constata que el lloguer s'ha convertit "en un negoci de primer ordre", promogut per la desregulació del mercat que va propiciar el ministre d'economia Rodrigo Rato durant els mandats de José María Aznar. |