Resultats informe Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades. Autor: Fundació 'la Caixa'
Una de les conclusions principals de l’avaluació impulsada pel programa és la millora de l’ànim. A la primera visita, el 78 % dels pacients se sentien mitjanament o malament. Després de la intervenció dels Equips d’Atenció Psicosocial (EAPS), aquest percentatge es va reduir a menys de la meitat

 









 

 

L'atenció psicosocial i espiritual millora el benestar i l'estat d'ànim de les persones amb malalties avançades
A Catalunya, més de 150.000 persones (prop de 70.000 pacients i més de 80.000 familiars) han estat atesos pels 12 equips d'Atenció Psicosocial (EAPS) amb el suport del Departament de Salut

Més benestar i millor estat d'ànim. Aquestes són les conclusions principals de l'última avaluació que ha presentat el Programa per a l'Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades de la Fundació "la Caixa". Tot això, després d'avaluar l'efectivitat de les intervencions dels Equips d'Atenció Psicosocial (EAPS) a Espanya amb dades recollides durant el 2021 i el 2022.

L'avaluació, impulsada per la Fundació "la Caixa" i elaborada per la Càtedra de Cures Pal·liatives de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic/UCC), juntament amb l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP), inclou una mostra de 6.471 pacients en situació de malaltia avançada. La mitjana d'edat de les persones ateses és de 73 anys. Del total, el 52% són dones, i el 48%, homes. El 61% pateixen una malaltia oncològica, i el 39%, un altre tipus de patologia.

Una de les conclusions principals de l'avaluació impulsada pel programa és la millora de l'ànim: a la primera visita, el 78% se sentia mitjanament o malament. Després de la intervenció dels Equips d'Atenció Psicosocial (EAPS), aquest percentatge es va reduir a menys de la meitat.

L'aspecte rellevant és que, després de rebre atenció psicològica, social i espiritual, un 66% dels pacients consideren que les seves creences i els seus valors els ajuden a enfrontar-se a la situació. I és que un dels objectius de la intervenció és reforçar les fortaleses i els recursos que tenen les persones en situació de final de vida.

La sensació de tristesa també millora després de la intervenció psicosocial i espiritual: a la primera visita, prop del 50% de les persones se sentien força o molt tristes, i després de rebre atenció el percentatge es va reduir al 17%.

En global, el programa contribueix a millorar les dimensions psicològiques (símptomes com ara ansietat, depressió, malestar, patiment o insomni), les socials (capacitat de relació i de comunicació amb la família i amb l'entorn) i les considerades com a essencials (espiritualitat, dignitat, sensació de pau i de perdó, i grau d'acceptació de la malaltia).

«Aquesta avaluació posa en relleu la importància de la mirada integral: s'han d'atendre totes les dimensions en les situacions de malaltia. El nostre objectiu com a professionals és contribuir que el tancament de la biografia es porti a terme en les millors condicions possibles i que l'atenció pugui ser integral en tots els casos, ja que totes les persones mereixen un final de vida serè i digne», destaca el Dr. Xavier Gómez-Batiste, catedràtic de medicina pal·liativa i director científic del Programa per a l'Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades de la Fundació "la Caixa".

Un programa pioner i en constant innovació

Des de fa 14 anys, el programa ofereix una atenció de qualitat a les persones que es troben en situació de final de vida, i treballa per la humanització de les cures en situacions de cronicitat avançada i vulnerabilitat social. A finals d'aquest any, ja s'estarà desenvolupant a totes les províncies d'Espanya i a les dues ciutats autònomes.

PROGRAMA PER A L'ATENCIÓ INTEGRAL A PERSONES AMB MALALTIES AVANÇADES A CATALUNYA

S'implementa a 35 centres sanitaris, 44 equips domiciliaris i 36 residències, a través de 12 equips d'atenció psicosocial (EAPS) formats per psicòlegs, treballadors socials, infermers, metges, agents pastorals i voluntaris

Aquest programa, emmarcat en l'Estratègia de Cures Pal·liatives del Sistema Nacional de Salut, consolida la seva missió de complementar el model actual d'atenció a les persones que es troben al final de la vida per aconseguir cobrir tant l'esfera emocional, social i espiritual dels pacients i les seves famílies com l'atenció al dol i el suport als professionals de cures pal·liatives.

Des que el 2008 es va posar en marxa, el programa ha atès globalment a Espanya més de 650.000 persones, 290.181 pacients i 372.630 familiars, i ha intervingut en centres sanitaris, equips domiciliaris i residències. Per mitjà del Ministeri de Sanitat i les diferents conselleries de Salut, aquest any s'ha consolidat el programa, que s'implementarà a totes les províncies a través d'un total de 65 Equips d'Atenció Psicosocial (EAPS) formats per psicòlegs, treballadors socials, pacients, metges, agents pastorals i voluntaris.

Amb la seva tasca d'atenció, sensibilització, investigació i formació, el programa vol contribuir que l'acompanyament psicosocial i espiritual al final de vida sigui un dret per a totes les persones.

Una metodologia amb una avaluació contrastada

És essencial avaluar la contribució dels Equips d'Atenció Psicosocial (EAPS) a la millora del benestar de les persones que es troben en situació de final de vida mitjançant l'anàlisi de l'efectivitat de l'atenció. Per extreure els resultats i portar a terme l'anàlisi, l'equip d'investigadors s'ha basat en el model d'atenció a les necessitats psicosocials, el PSICPAL i en l'ús, entre altres recursos, de l'escala d'Avaluació de Necessitats Psicosocials i Espirituals (ENP-E, per la sigla en castellà), dissenyada i validada en aquest grup de població i que és útil per a l'avaluació i el monitoratge sistemàtics de necessitats psicosocials de persones amb malalties avançades o al final de la vida en serveis de salut, sociosanitaris i socials.

Notícies relacionades
Neix Tenim respostes, un espai digital per resoldre dubtes sobre la sordesa
La iniciativa d’ACAPPS facilita informació i ofereix eines de suport a famílies i persones que pateixen pèrdua auditiva
El 86% del cost econòmic associat a l’Alzheimer ho assumeixen les famílies
En vuit de cada deu casos la cura recau en un familiar i el 76% de les cuidadores són dones, segons adverteix la Fundació Pasqual Maragall
L’alumnat amb necessitats educatives especials inicia el curs “sense avenços rellevants” en inclusió, denúncia Dincat
L’entitat reclama a Educació compromís polític i mesures immediates per desplegar una educació inclusiva “real i efectiva”
Més de 146.000 alumnes en situació de vulnerabilitat tornaran a l’escola sense beca de menjador, segons Educo
El cost del menjador universal i gratuït a Catalunya seria de més de 1.333 milions d’euros per curs
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71