L’11,2% dels treballadors està en risc elevat de patir assetjament laboral. Estudi Observatori Social de la Fundació ”la Caixa”
Les persones que presenten una probabilitat elevada de patir assetjament al seu lloc de treball tenen gairebé cinc vegades més de probabilitats de desenvolupar un trastorn d’ansietat generalitzada

 









 

 

L'11,2% dels treballadors està en risc elevat de patir assetjament laboral
Amb una mostra representativa a escala nacional de 5.000 persones, l'estudi també determina que el 18,8% dels treballadors presenta un risc mitjà. El 70% restant s'exposa a un risc baix

L'11,2% dels treballadors a Espanya afronta un risc elevat de patir assetjament laboral, mentre que el 18,8% presenta un risc mitjà. El 70% restant es troba en una situació de risc baix, segons l'estudi de l'Observatori Social de la Fundació "la Caixa" Detecció de l'assetjament psicològic a la feina i el seu impacte negatiu en el benestar psicològic, a càrrec del Grupo de Investigación Cármides, integrat a les universitats de Màlaga i Sevilla, i liderat per l'investigador José María León-Pérez.

A l'estudi, fet a partir d'una mostra representativa a escala nacional de 5.000 persones, s'ha fet servir un mètode que estableix tres grups de probabilitat de patir una situació d'assetjament en un context laboral, sense analitzar específicament si la seva procedència és vertical descendent, horitzontal o tots dos: alt (objecte o «blanc» d'assetjament), mitjà (en risc) i baix (sense exposició a conductes d'assetjament).

De l'estudi també es conclou que l'11,2% dels participants que presenten un risc elevat de patir assetjament laboral tenen gairebé cinc vegades més de probabilitats de desenvolupar un trastorn d'ansietat generalitzada. En el gràfic següent es pot apreciar la prevalença de l'assetjament en cadascuna de les agrupacions establertes:

Per dur a terme l'estudi, els investigadors han considerat assetjament laboral una sèrie de comportaments negatius, com per exemple patir aïllament a la feina, burles i bromes pesades que no són ben rebudes, ocultació de la informació necessària per fer correctament les tasques que a desenvolupar o crítiques constants i sense fonaments, entre altres aspectes. Comportaments dirigits de manera sistemàtica i repetida al llarg del temps a una o diverses persones, que acaben en una posició d'inferioritat i indefensió.

Per a l'investigador José María León-Pérez, que ha liderat el Grupo de Investigación Cármides, «els factors principals són de caràcter grupal i organitzacional, com ara condicions estressants en què els rols estan poc definits i faciliten sentiments de frustració; ambients competitius en els quals els equips de treball no tenen la capacitat d'integrar diferents punts de vista i gestionar conflictes, i que afavoreixen "la llei del més fort"; falta de lideratge, i supervisió abusiva, entre altres situacions.»

Conseqüències negatives per a la salut

El Grupo de Investigación Cármides ha treballat sota la premissa d'oferir una eina robusta per a la detecció de l'assetjament des d'un punt de vista estadístic. Per això, els investigadors s'han centrat a establir punts de tall mitjançant la tècnica analítica de corbes ROC (acrònim de l'anglès Receiver Operating Characteristic).

L'ús d'aquest mètode estadístic ha permès millorar l'especificitat (que no hi hagi falsos positius) i la sensibilitat en la identificació correcta de persones que presenten una característica determinada, que en el cas d'aquest estudi és la de patir assetjament al lloc de treball. Aquesta tècnica ha estat aplicada mitjançant el qüestionari d'exposició a conductes negatives a la feina denominat S-NAQ, que incloïa tres grups de risc: alt (objecte o «blanc» d'assetjament), mitjà (en risc) i baix (sense exposició a conductes d'assetjament).

Quatre mesos després de la classificació dels 5.000 participants en aquest qüestionari, un total de 2.095 treballadors van participar en la segona fase de l'estudi. En aquest cas, els investigadors van analitzar el benestar psicològic d'aquestes persones a través d'un cribratge mitjançant una escala d'ansietat generalitzada, que inclou puntuacions normatives per establir els nivells d'angoixa. En aquesta nova etapa, els experts van verificar que la probabilitat de desenvolupar un trastorn d'ansietat generalitzada - el trastorn psicològic més comú en les situacions d'assetjament - és gairebé cinc vegades més gran en les persones classificades en el grup d'alt risc de patir assetjament laboral.

Segmentant aquestes dades, dins del grup de persones exposades a un risc d'assetjament elevat, el 19,9% mostra una àmplia simptomatologia d'ansietat. Segons els investigadors, això indica la presència d'un possible trastorn d'ansietat generalitzada en comparació amb les persones que afronten un risc d'assetjament mitjà o baix, que en aquests casos el percentatge de desenvolupar ansietat es redueix al 7,4% i al 5,3% respectivament. En el gràfic següent es pot apreciar la correlació entre el risc elevat de patir assetjament i una probabilitat alta de patir ansietat.

El projecte forma part de la convocatòria anual Social Research per a Espanya i Portugal de l'Observatori Social de la Fundació "la Caixa". Aquesta convocatòria promou coneixement d'excel·lència per comprendre i identificar els desafiaments que ha d'afrontar la nostra societat mitjançant estudis basats en dades quantitatives.

Han participat en l'estudi els investigadors José María León-Pérez, Francisco Javier Cantero, Míriam Benítez i José María León Rubio, del Grupo de Investigación Cármides de la Universidad de Sevilla, i Alejandro Orgambídez, del mateix grup d'investigació de la Universidad de Málaga.

L'Observatori Social de la Fundació "la Caixa"

La voluntat de l'Observatori Social de la Fundació "la Caixa" és aportar diagnòstics sobre la realitat social en les àrees de coneixement relacionades amb els grans àmbits d'actuació de la Fundació "la Caixa": social, educatiu, cultural i d'investigació.

Notícies relacionades
El sensellarisme, la inclusió social i l'ecofeminisme, entre els temes dels nous projectes del Palau Macaya
Neix Tenim respostes, un espai digital per resoldre dubtes sobre la sordesa
La iniciativa d’ACAPPS facilita informació i ofereix eines de suport a famílies i persones que pateixen pèrdua auditiva
El 86% del cost econòmic associat a l’Alzheimer ho assumeixen les famílies
En vuit de cada deu casos la cura recau en un familiar i el 76% de les cuidadores són dones, segons adverteix la Fundació Pasqual Maragall
L’alumnat amb necessitats educatives especials inicia el curs “sense avenços rellevants” en inclusió, denúncia Dincat
L’entitat reclama a Educació compromís polític i mesures immediates per desplegar una educació inclusiva “real i efectiva”
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71