Unsplash
"Ens falten aquestes coses tan importants per la dona i tan bàsiques com, per exemple, la roba interior. No ho podem aconseguir. Aquest és el problema. Perquè encara que em diguin: ves aquí o ves allà. Jo hi he anat, però no en tenen", explica l'Eva, una de les usuàries d'ABD

 









 

 

Menstruar quan no tens llar: "Quan estàs al carrer no rentes. Agafes, utilitzes i tires roba"
ABD posa en marxa la campanya 'Dona Dignitat' per adquirir roba interior i productes d'higiene menstrual per a dones sense llar

"No rentes. Agafes, utilitzes i tires la roba. I les calces també. Si estan brutes, ni rentar-les. Les tires". Així descriu la Noelia la dificultat que tenen les dones sense llar per accedir als productes bàsics per a la seva intimitat i higiene menstrual. Per fer front a aquestes situacions, l'Associació Benestar i Desenvolupament (ABD) ha posat en marxa la campanya 'Dona Dignitat', que té l'objectiu d'aconseguir 8.000 euros per adquirir roba interior nova i productes d'higiene i de salut bàsics per cobrir durant un mes les necessitats de 550 dones usuàries de diferents programes i serveis de l'entitat que es troben en una situació d'extrema vulnerabilitat.

A l'Estat hi ha més de 6.000 dones que viuen al carrer, segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Moltes d'aquestes dones no disposen de productes per a la higiene menstrual o ni tan sols de la roba interior suficient per a canviar-se cada dia, així com tampoc disposen d'un espai privat on canviar-se quan tenen la regla. "Ens falten aquestes coses tan importants per la dona i tan bàsiques com, per exemple, la roba interior. No ho podem aconseguir. Aquest és el problema. Perquè encara que em diguin: ves aquí o ves allà. Jo hi he anat, però no en tenen", explica l'Eva, una de les usuàries d'ABD.

Les dones sense llar veuen negat de forma sistemàtica el seu dret a la salut i a una higiene personal digna, sigui per l'elevat preu d'aquests productes bàsics, per la impossibilitat d'obtenir-ne suficients o adequats per a totes les dones en recursos d'atenció a persones en situació de vulnerabilitat o per les dificultats de rentar i tenir cura de la roba. Una situació que molts cops continua fins i tot quan aquestes dones ja han deixat de viure al carrer: "Per més que estigui cobrant i en situació de sostre com ara, amb la paga que estic cobrant no arribo per comprar-me tot el que necessito per a cada mes de període", assenyala la Montse, una altra de les usuàries de l'entitat.

Per aquest motiu, des d'ABD apel·len a la solidaritat ciutadana per reivindicar el dret de les dones a accedir a necessitats bàsiques que els permetin tenir una vida digna i millorar la seva qualitat de vida. Com a part de la campanya 'Dona Dignitat', l'entitat dona diverses opcions de col·laboració per a la població, des d'una aportació de 35 euros que serveix per garantir un mes de productes per a la menstruació per una dona, fins a una donació de 200 euros que ajuda a cobrir els productes d'higiene menstrual d'una dona durant mig any. Les aportacions es poden fer a través de la pàgina web de la iniciativa.

Notícies relacionades
Augmenten les denúncies per discriminació LGTBI-fòbica a Catalunya, amb 318 incidències el 2024
L’Observatori Contra l’LGTBI-fòbia exigeix més recursos i polítiques públiques orientades a la garantia de drets
Els experts proposen una prestació complementària d’habitatge per fer front a la pobresa infantil
El CETIS planteja un ajut universal per a la primera infància i prestacions compatibles amb la feina
El sensellarisme, la inclusió social i l'ecofeminisme, entre els temes dels nous projectes del Palau Macaya
Neix Tenim respostes, un espai digital per resoldre dubtes sobre la sordesa
La iniciativa d’ACAPPS facilita informació i ofereix eines de suport a famílies i persones que pateixen pèrdua auditiva
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71