Crèdit: Unsplash
En relació als cuidadors enquestats; el 64,05% són mares i el 35,9% pares, xifres que posen de manifest que les mares assumeixen el rol de cuidador en major grau que els pares.

 









 

 

Les mares de pacients amb trastorns alimentaris manifesten més ràbia, por i sentiment de culpa que els pares
El 94,4% dels malalts són noies amb una mitjana d’edat de 19 anys

Amb l’objectiu de conèixer les motivacions, l’estat emocional i les habilitats de les famílies de malalts amb trastorns alimentaris i dels propis malalts, la Taula de Diàleg per a la Prevenció dels Trastorns de la Conducta Alimentària (TCA) ha realitzat l’enquesta  “Anorèxia i família” a 13 hospitals catalans. L’estudi ha estat coordinat per l’Hospital Universitari Bellvitge i l’Hospital Clínic.

Una de les principals conclusions de l’estudi apunta que les mares manifesten més sentiments negatius, com la por, la ràbia, la culpa i la tristesa, que els pares, “una sobre-reacció motivada per la major implicació en la malaltia”. Segons la directora de l’ACAB, Sara Bujalance, “són reaccions naturals però no són útils per fer un acompanyament aconsellable al pacient”. En aquest sentit, el doctor Fernando Fernàndez-Aranda, coordinador de l’estudi aconsella als pares i mares “prendre distància de la malaltia, deixar-se assessorar pels professionals, compartir rols i no assumir un paper controlador sinó d’acompanyament del seu fill o filla malalt”.

Així, els resultats demostren que els malalts són en un 94,4% noies i en un 5,6% nois amb una edat mitjana de 18,9 anys, que van iniciar el trastorn als 15,4 anys de mitjana .Per tipus de trastorn, el 56% tenen anorèxia nerviosa, el 9,3% bulímia nerviosa, el 3,7% trastorn per afartament i el 31% no està especificat.

En relació als cuidadors enquestats; el 64,05% són mares i el 35,9% pares, xifres que posen de manifest que les mares assumeixen el rol de cuidador en major grau que els pares.

En aquest sentit, la directora de l’ACC, i presidenta de la Taula de Diàleg per a la prevenció dels TCA, Montserrat Ribera, ha presentat la campanya “Implica’t” per donar a conèixer els treballs de la Taula en l’àmbit “Anorèxia i Família” per tal de “conscienciar les famílies, els professionals i la societat en general de la necessitat d’implicar-se tant en la prevenció com en la recuperació dels trastorns alimentaris”.

Pel que fa a l’estudi de les motivacions, estat emocional dels cuidadors i del grau d’informació i atenció que estan rebent, la mostra analitzada ha estat de 281 familiars cuidadors d’un total de 216 pacients amb trastorns alimentaris.
Preguntats sobre el seu estat emocional, l’enquesta revela que les mares cuidadores desenvolupen més sentiments negatius com tristesa, por, ràbia i culpa, que els pares. Per contra, en relació als sentiments i emocions positives com la tranquil·litat, l’orgull cap al seu fill o filla malalt, la satisfacció o l’esperança en la seva recuperació, es donen de igual manera entre els pares i les mares. No obstant això, val a dir que l’esperança és el sentiment més fort entre els familiars cuidadors de pacients amb TCA, seguit de l’orgull pel fill o filla malalt. Per contra, la indiferència cap a la malaltia i el pacient gairebé és inexistent.

 

Notícies relacionades
Ser dona i del col·lectiu LGTBIQ+ condiciona l’atenció en salut mental, denuncia la Federació Veus
L’entitat alerta que sovint es qüestiona la credibilitat de les dones amb rols de cures i les víctimes de violència masclista
“Tenir fills és un factor de pobresa”: els infants ja són el grup d’edat més empobrit, amb un 36,5%
Save The Children i Unicef demanen accelerar el desplegament de l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil
Cau la moratòria antidesnonaments al Congrés: més de 60.000 famílies queden desprotegides
PP, Vox i Junts voten en contra del decret, que també incloïa la revalorització de les pensions, entre altres mesures
Esplais, casals i agrupaments escoltes critiquen que Drets Socials no té “cap previsió” sobre la convocatòria d’ajuts
Les entitats alerten que la seva situació és “d’emergència”, ja que el seu finançament està “en risc”
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71