Àlex Rubio, CEO de Ditel | Cedida
Iona Pharma, una solució que podria estalviar fins a 100.000 hores de feina anual a les farmàcies catalanes
Centres de dades, cables submarins i l'ombra aragonesa: Quo Vadis, Catalunya?
La infraestructura de connectivitat i l'ecosistema empresarial potencien un sector que topa amb els frenètics canvis tecnològics i les dificultats de finançament
En els darrers anys, l’Aragó s’ha posicionat amb força com a principal territori tractor de centres de processament de dades (CPD) de l’Estat. En un informe publicat aquest mateix dilluns, la banca d’inversi&oacu...
Gepork, la revolució que va portar la inseminació artificial a les granges catalanes
El Grup Gepork, que va introduir aquesta tècnica pionera el 1979, avui factura més de 100 milions d'euros i s'ha convertit en líder de la distribució veterinària
El 1979, Gepork va revolucionar la cria de porcs a les granges catalanes amb la introducció de la inseminació artificial porcina. Van ser els pioners d'aquesta tècnica a tot l'estat espanyol. Gairebé 50 anys d...
La segona vida de la catalana Fina García: la transformació d’un negoci de 18,5 milions
Tres dècades després, l'empresa familiar s’ha consolidat com un referent del sector format per 22 joieries distribuïdes a Catalunya, Madrid, Saragossa i Marbella
L’any 1988, una família catalana va unir esforços per donar vida a una joieria al carrer Provença de Barcelona. Així va néixer la Joieria Fina García, un projecte familiar que, més de tres d...

 


 

L’empresa de Badalona que vol reduir una setmana laboral a cada farmacèutic català
Ditel presenta una solució que podria estalviar fins a 100.000 hores de feina anual a les farmàcies catalanes

“Volem que els farmacèutics dediquin el seu talent a cuidar la salut de les persones, no a omplir formularis”. Aquesta és la filosofia de Ditel, una empresa tecnològica catalana amb seu a Badalona, especialitzada en el disseny i fabricació d’equips de mesura i control industrial. Amb quaranta anys de trajectòria, Ditel presenta una proposta revolucionària per a les farmàcies: Iona Pharma, una solució que podria estalviar fins a 100.000 hores de feina anual a les farmàcies catalanes.

Amb la voluntat d’alliberar els professionals perquè es puguin centrar en l’atenció sanitària al pacient, Àlex Rubio, CEO de Ditel, i el seu equip van crear Iona Pharma l’any 2025. "És un sensor inalàmbric amb una petita bateria que pot durar fins a cinc anys. Es col·loca dins la nevera i, cada minut, envia dades de temperatura i humitat a un ordinador central que recull tota la informació i l’envia al núvol. Així, podem generar alarmes i enviar-les per mòbil o per Telegram al responsable. Disposem de tot l’historial i de gràfiques detallades”, explica Rubio a VIA Empresa.

Iona Pharma, una solució que podria estalviar fins a 100.000 hores de feina anual a les farmàcies catalanes

La proposta de Ditel es basa en un sistema de monitoratge intel·ligent que, mitjançant tecnologia IoT (Internet de les Coses) i el protocol de comunicació MQTT, permet controlar en temps real la temperatura de les neveres. Si es detecta qualsevol anomalia, el sistema envia alertes immediates per garantir la seguretat dels medicaments.

“És un producte que permetrà estalviar una setmana laboral d’una persona”

Rubio explica que “és un producte que permetrà estalviar moltes hores de feina als operaris”. Ho justifica així: “Si cada hora has de registrar la temperatura de les neveres i això et porta dos o tres minuts, fent-ho vuit vegades al dia ja són uns vint minuts diaris. Aquest temps, multiplicat per l’any, representa entre 70 i 80 hores, és a dir, gairebé una setmana laboral d’una persona. Què suposa això en costos? Si el salari és de 2.000 euros, per exemple, estàs pagant un 25% del temps de feina només per aquesta tasca". A més, afegeix que amb el seu sistema no cal fer aquests controls una vegada per hora, sinó cada minut, multiplicant per 60 l’eficiència en el seguiment de la temperatura.

Rubio (Ditel): "Si el salari és de 2.000 euros, per exemple, estàs pagant un 25% del temps de feina només per aquesta tasca"

"Els meus pares també són d'aquells que pateixen els dies que la farmàcia és plena i necessiten més personal atenent", explica Rubio. I així van estar treballant durant un any en el nou mètode. L'esperit emprenedor i tecnològic de Rubio ha permès elaborar aquesta proposta, on la tecnologia és primordial. "Hem portat la tecnologia a la botiga. Vam fer una prova pilot a una farmàcia de Terrassa i a una altra de Barcelona”, detalla. 

Des que el van llançar al gener, l’empresa ha venut més de 200 unitats

En aquest punt, el cofundador reconeix que el producte ja és al mercat i té un preu de 250 euros. “És un producte molt econòmic; per a una farmàcia, no representa una inversió desmesurada”, assegura Rubio. Des que el van llançar al gener, l’empresa ha venut més de 200 unitats.

Ho resumeix amb aquesta sentència: "Aquesta transformació digital, lluny de ser una amenaça, potencia el rol del farmacèutic, dotant-lo d'eines que reforcen la seguretat i l'eficiència del seu establiment”, conclou.


Ana M. González. Periodista

 
Veure més notícies
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71