El dolor pelvià crònic pot afectar a un 4% de la població en algun moment de la seva vida. No es limita a les dones, tot i ser-hi més habitual, i pot tenir diversos orígens. Es pot deure a una cirurgia, a problemes derivats del part o traumes obstètrics, però també a situacions traumàtiques i emocionals

 









 

 

Primera consulta conjunta dedicada al tractament del dolor pelvià crònic a Catalunya
Es tracta d'una consulta conjunta entre el Servei de Ginecologia i la Unitat del Dolor del Servei d'Anestesiologia per fer atenció integral.

L'Hospital del Mar disposa de la primera consulta conjunta a Catalunya per al seguiment i tractament de pacients amb dolor pelvià crònic. Es tracta d'una iniciativa conjunta dels serveis d'Obstetrícia i Ginecologia i la Unitat del Dolor del Servei d'Anestesiologia, que té com a objectiu facilitar el seguiment i tractament d'aquestes persones. La unitat també compta amb la col·laboració d'infermeres especialitzades de la Unitat del Dolor del centre.

La consulta conjunta l'encapçalen Elisabeth del Amo, metgessa adjunta del Servei d'Obstetrícia i Ginecologia, i David Bande, metge adjunt del Servei d'Anestesiologia, ambdós també membres de la Unitat de Sòl Pelvià de l'Hospital del Mar. Es va posar en marxa el mes d'octubre del 2019 i ja fa el seguiment d'una vintena de pacients.

"El seu objectiu és optimitzar els diagnòstics i els tractaments; una col·laboració que també enriqueix la formació continuada dels professionals que hi participen", explica Del Amo. "És una consulta conjunta capdavantera i única, ja que no existeix res similar a altres hospitals, centrada en l'atenció integral als pacients amb dolor pelvià crònic", afegeix.

La creació d'aquesta consulta permet a les i als pacients evitar visites reiterades i amb diferents especialistes, fins a trobar un diagnòstic definitiu. Com explica Bande, "són pacients amb un dolor pelvià crònic, normalment un dolor vaginal per múltiples etiologies, diferents orígens, que normalment han anat a molts especialistes, sense que s'hagi resolt el seu problema". La integració dels especialistes de ginecologia i de la Unitat del Dolor facilita fer-ne el seguiment i "tenir una visió conjunta, que permet fer un abordatge més integral del pacient, des del punt de vista clínic i terapèutic del dolor", conclou.

Les i els pacients, ja que aquesta patologia no afecta només a dones, tot i ser la majoria d'afectats, arriben a la unitat derivats de l'atenció primària o d'altres especialistes del mateix Hospital. En aquests casos, pateixen un dolor que afecta la seva vida diària, generant dificultats per a les relacions sexuals o per executar activitats assegudes a una cadira. L'objectiu del seu abordatge conjunt és oferir tractament per al dolor i, fins i tot, assolir el diagnòstic de la seva causa.

Un problema habitual

El dolor pelvià crònic pot afectar a un 4% de la població en algun moment de la seva vida. No es limita a les dones, tot i ser-hi més habitual, i pot tenir diversos orígens. Es pot deure a una cirurgia, a problemes derivats del part o traumes obstètrics, però també a situacions traumàtiques i emocionals. Un dels motius més habituals és la síndrome miofascial, que es produeix per una contractura muscular que pot comprimir un nervi, fet que produeix el dolor.

Notícies relacionades
“Cal passar a l’acció”: les entitats socials reclamen una resposta “urgent i contundent” davant l’augment del sensellarisme
Apunten que malgrat que existeix un model consensuat per abordar el fenomen, aquest és “insuficient” i reclamen 100 milions d’euros per aquest 2026
El tercer sector impulsa un sistema de dades socials obertes i accessibles
L’objectiu és ser més eficients i millorar l’atenció a les més de dos milions de persones que acompanyen
Quatre de cada deu persones a Barcelona viuen a la corda fluixa: l’exclusió social ja abasta el 17% de la població
Més del 15% es queda en situació de pobresa extrema després de pagar la despesa en habitatge, alerta Càritas
La meitat dels joves catalans en situació de pobresa queden exclosos del sistema de beques educatives, segons la Bofill
Des de l’1 de gener, la Generalitat té transferides les competències per gestionar les beques per estudiar a la postobligatòria i decidir els imports i criteris d’accés
 
Veure més notícies
 
Cultura popular
Dimarts 23 es presenta l’edició en català del llibre ‘Un ajuntament anomenat Ells’, de Francisco Candel
L’obra parla sobre els “somnis i paranys” del període decisiu en què els catalans recuperaren el timó dels ajuntaments
Santa Eulàlia se celebra a les xarxes
Un documental de l’Esbart Ciutat Comtal i una exposició virtual del Museu Diocesà conviden a descobrir la figura i llegenda de la patrona de Barcelona
 


AMIC - Qui som? - Avís legal
Rambla de Catalunya, 14 1r - 08007 Barcelona
Tel. 93 452 73 71